Healthy Run - Learn the technique / Breath-Run-Relax-Fun

HRV meting &

Inspanningstest

LEES MEER >

Zoladz

Test

LEES MEER >

HRV meting & Inspanningstest

HRV (Heart Rate Variabiliteit)

Met de HRV meting bepalen we jouw vermogen tot herstel. Ben je na de trainingsinspanning in staat om de motor weer uit te zetten waardoor je  sneller in staat bent te herstellen. Dit kan je ook zelf meten met onze app.

Inspanningstest

We berekenen je persoonlijke omslagpunt op basis van de door ons afgenomen rustmeting en inspanningstest. Waardoor je kunt trainen in de hartslagzones die zijn afgestemd op jouw lichaam en fysieke conditie.

Wil je starten met hardlopen of ben je al aan het hardlopen, maar wil je betere resultaten behalen? Dan ben je klaar voor een professionelere aanpak. Dat begint met een inspanningstest.

Veel gestelde vragen

Wat is een HRV / Rustmeting?

Bij de HRV Rustmeting brengen we in kaart hoe je lichaam in rust acteert. Daarin wordt je ademhaling (frequentie, patroon en teug), hartslag in rust en HRV (Hartslagvariabiliteit), saturatie en bloeddruk gemeten. Dit geeft inzicht in je vermogen tot herstel in het dagelijks leven en na een sportieve inspanning, oftewel kan je de motor snel weer uitzetten en herstel je daardoor sneller of blijft de motor aan en ben je einde van de middag eerder vermoeid.

Wat is een inspanningstest?

Een uitgebreide test waarbij we een aantal metingen doen volgens de Energy Control Methode. Deze methode wordt ook gebruikt bij topsporters. We meten jouw VO2max (maximale zuurstofopname), hartslagzones en omslagpunt (anaerobe drempel) zodat we inzichtelijk krijgen hoe je straks moet trainen om de beste resultaten te behalen afgestemd op jouw lichaam en kunnen.

Waarom een inspanningstest?

Aan de hand van deze gegevens kan Healthy Run een schema maken zodat je gericht kunt trainen voor je einddoel. Dat kan bijvoorbeeld voor het starten met hardlopen, een 5 of 10 kilometer zijn of een halve of hele marathon of zelfs een (meerdaagse) ultraloop. Hartslagzones zijn voor iedereen anders, de zogenaamde gemiddelde standaardwaarden zijn gebaseerd op een gemiddelde, gemeten in de tijd dat er nog heel anders werd gedacht over gezond leven als nu met de huidige wetenschap. Daarbij is ieder lichaam anders, dat ligt aan aangeboren talent, lichamelijke conditie etc.

Wat houdt een inspanningstest in?

De test bestaat uit 3 fases. De eerste fase is een rustmeting. Tijdens de rustmeting wordt onder andere je lengte, gewicht, zuurstofgehalte in je bloed, bloeddruk, ademhaling en HRV gemeten. Daarna gaan we de maximaaltest doen op een fiets (Wattbike) of buiten door middel van een veldtest. Op de fiets zal er elke minuut 20 Watt aan weerstand worden bijgedaan. Hieruit kunnen we je omslagpunt berekenen. Daarna zal er tijdens de cooling-down en ademoefening bekeken worden hoe het lichaam zich herstelt van de inspanning. Na de inspanningstest zullen de resultaten worden geanalyseerd en krijg je een rapportje thuisgestuurd met de resultaten. Desgewenst maken we daarna op basis van jouw gegevens een trainingsschema waarmee je je doel kan behalen.

Waarom de inspanningstest op een Wattbike?

We voeren de test altijd uit op een inspanningsfiets wattbike, ook voor de lopers. Het is namelijk bewezen dat de gegevens om je omslagpunt te verkrijgen vele malen nauwkeuriger is dan de test uit te voeren op een loopband dit ivm de ruis.

Hoelang duurt de inspanningstest?

De rustmeting en inspanningstest duurt in totaal 1 uur en 15 minuten. Dit is inclusief, uitleg, diverse metingen, testen, bespreken testen.

Wat kan ik het beste aantrekken?

Voor de test adviseren we je gemakkelijk zittende sportkleding en sportschoenen. Heb je voorkeur voor wielrenkleding kan dat natuurlijk ook, alle maten kliksystemen behoren tot de mogelijkheden, spd, look enz. Tevens adviseren we je een (grote)handdoek en een bidon mee te nemen.

Welke gegevens ontvang je?

Na de testen verwerken wij de gegevens en krijg je jouw rapport per e-mail toegestuurd. Hieronder zie je de gegevens die wij hierin verwerken:

  • Biometrie (lengte, gewicht)
  • Zuurstofsaturatie
  • Bloeddruk
  • Ademanalyse
  • HRV analyse
  • Vermogen tot herstel
  • VO2max
  • Omslagpunt
  • Maximaal vermogen
  • Trainingszones
  • Trainingsadvies

Interesse? VRAAG HIER EEN VOORBEELD RAPPORT AAN >>

Zoladz test

De test voor (duur)sporters

De Zoladz-test is een test voor duursporters, met als doel de getraindheid in een range van 5 inspanningsniveaus vast te stellen.

De test is bedoeld als een praktische methode om de conditie van duursporters in het aerobe gebied vast te stellen. Dat wil zeggen, in het gebied waarin de sporter nog voldoende zuurstof kan opnemen en niet verzuurt. De achtergrond hiervan is dat het prestatievermogen belangrijk is om op alle inspanningsniveaus (en bijbehorende metabolismen) goed getraind te te zijn.

Na het bepalen van de maximale hartslag starten we met de Zoladz test. Deze test bestaat uit het leveren van vijf maal zes minuten inspanning (b.v. hardlopen, maar ook schaatsen of fietsen) in een steeds hogere hartslagzone, met pauzes van twee minuten. Na elke 6 minuten inspanning wordt de afgelegde afstand gemeten.

Wanneer de afstand nu van zone naar zone rechtlijnig oploopt, is de sporter in elke zone even goed getraind. Wanneer ergens een knik optreedt, is dit een teken dat er in bepaalde zones nog winst te halen is. Daarnaast is vooruitgang vast te stellen door de test regelmatig te herhalen. Wanneer er goed getraind is, legt men in dezelfde zone een grotere afstand af.

Plan hier jouw test

Maak een afspraak. Kies jouw datum en tijdstip
Heeft u een vraag? Laat het ons weten

* Verplichte velden