Healthy Run - Learn the technique / Breath-Run-Relax-Fun

Wat is jouw ademfrequentie?

Doe-het-zelf test/ DYI breathingtest

Wat heb je nodig? Een stopwatch (app op je mobiel) en letterlijk 1 minuutje van je tijd. Hierbij ga je het aantal ademhalingen tellen in rust, het totaal is je ademfrequentie. Één ademhaling begint bij het begin van de inademing en eindigt wanneer je volledig hebt uitgeademd, tot vlak voor je weer opnieuw inademt.

Zittend met een boek of achter je pc is een ademfrequentie, voor een gezond persoon, van 6 ademhalingen per minuut voldoende. Adem je in een dergelijke situatie meer, dan is je fysieke staat van paraatheid hoger dan noodzakelijk.

Adem je meer per minuut, bijvoorbeeld 16 keer dan adem je 10 ademhalingen te veel, dat is op uurbasis 60 x 10 = 600 ademhalingen te veel, per dag 600 x 24 = 14.400 te veel ademhalingen. En 5.256.000 ademhalingen te veel op jaarbasis, begrijp je nu waarom je moe bent als je te veel ademt?

Even voor het begrip, 16 keer minuut adem je als bijvoorbeeld keihard tegen de wind in fietst, de trap oprent of hardloopt. Niet als je rustig op een stoel zit.

‘Te veel ademhalen heeft een negatief effect op je hele lichaam.’ Heb je hulp nodig of wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op. https://www.healthyrun.nl/contact/

 

‘Als je ademhaling combineert met gezonde voeding (liefst koolhydraatarm), lekker bewegen /sporten, ontspanning en doelen stellen, zul je je beter en energieker voelen.’

Michiel Preymann

Eigenaar

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.